Ersta Sköndal högskolas logotype

MENY

Ungdomsråd – Ett deliberativt komplement på gränsen mellan civilsamhälle och kommunal verksamhet?

Med stöd från MUCF genomförs ett tvåårigt forskningsprojekt där syftet är att med hjälp av enkäter och fallstudier undersöka förutsättningarna för Sveriges ungdomsråd att utgöra ett deliberativt komplement som fördjupar demokratin. Normativ deliberationsteori säger att den representativa demokratin kan förbättras med hjälp av öppna, ärliga och seriösa diskussioner kring olika komplexa frågor där alla har lika stor rätt och möjlighet att delta. Men en möjlig konflikt inom teorin är att graden av öppenhet kan påverka deliberationen såväl positivt som negativt. För demokratisk legitimitet behövs öppenhet men öppenheten kan också minska deltagarnas villighet att ompröva sina ståndpunkter och riskerar därför argumentationens kvalitet. Ungdomsråden är intressanta eftersom de är ordnade som civilsamhällesorganisationer med skiftande och oklara förhållanden till det kommunala beslutsfattandet. De samlar politiskt intresserade ungdomar med olika bakgrund som delibererar under varierande förutsättningar.

Med hjälp av enkäter och fallstudier kan vi både få en fördjupad kunskap om de mekanismer som styr deliberationens kvalitet och en mer systematisk och generell kunskap om ungas deltagande i och inflytande på det kommunala beslutsfattandet genom medverkan i ungdomsråd.

I projektet arbetar fil dr Anders Kassman och docent Johan Vamstad.

Senast uppdaterad: 2017-04-26.

Forskningsenhet/inriktning: Institutionen för socialvetenskap – Forskning om det civila samhället
Projektstatus: Pågående

Ansvarig forskare: Anders Kassman


Kontakt

Ersta Sköndal Bräcke högskola
www.esh.selänk till annan webbplats
info@esh.se 
Tel +46 8 555 050 00

Campus Bräcke
Diakonivägen 10A
Box 21062, SE-418 04 Göteborg   

Campus Ersta
Stigbergsgatan 30
Box 11189, SE-100 61 Stockholm
Fax: +46 8 555 050 60

Campus Sköndal
Herbert Widmans väg 12
Box 441, SE-128 06 Sköndal
Fax: +46 8 555 051 65

Copyright © 2017 Ersta Sköndal Bräcke högskola. Alla rättigheter reserverade