Ersta Sköndal högskolas logotype

MENY

Upplevelse av identitet hos vuxna barn till personer med Alzheimers sjukdom

När en person insjuknar i Alzheimers sjukdom påverkas hela familjen. Det har tidigare beskrivits att anhöriga utvecklar eller finner nya sidor hos sig själv och att relationer och roller i och utanför familjen förändras. Tidigare forskning har främst fokuserat på förändringar för makar och i mindre grad på upplevelser hos vuxna barn. Projektet syftar därför till att beskriva hur vuxna barn till personer med Alzheimers sjukdom uttrycker sin upplevelse av identitet. I projektet analyseras gruppsamtal från samtalsgrupper av självhjälpskaraktär för vuxna barn till personer med Alzheimers sjukdom. Som teoretiskt ramverk för studien används Rom Harrés teori om identitet som både förkroppsligad och socialt konstruerad.

Senast uppdaterad: 2017-01-24.

Forskningsenhet/inriktning: Institutionen för vårdvetenskap – Forskning inom huvudområdet vårdvetenskap
Projektstatus: Pågående

Läs mer om forskningsenheten

Forskning inom huvudområdet vårdvetenskaplänk till annan webbplats

Projektmedarbetare

Med dr Ragnhild Hedman, Ersta Sköndal Bräcke högskola

Docent Ingrid Hellström, Ersta Sköndal Bräcke högskola

Professor emerita Astrid Norberg, Ersta Sköndal Bräcke högskola

Kontakt

Ersta Sköndal Bräcke högskola
www.esh.selänk till annan webbplats
info@esh.se 
Tel +46 8 555 050 00

Campus Bräcke
Diakonivägen 10A
Box 21062, SE-418 04 Göteborg   

Campus Ersta
Stigbergsgatan 30
Box 11189, SE-100 61 Stockholm
Fax: +46 8 555 050 60

Campus Sköndal
Herbert Widmans väg 12
Box 441, SE-128 06 Sköndal
Fax: +46 8 555 051 65

Copyright © 2017 Ersta Sköndal Bräcke högskola. Alla rättigheter reserverade